0-6 YAŞ GURUBU ÇOCUĞUNUN
DİL GELİŞİMİNDE MASALIN ÖNEMİ
FATMA MUTLU
TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ 2-A
0-6 Yaş
Grubu Çocuğun Dil Gelişimi
Dil,
Türk dil kurumunun güncel Türkçe sözlüğünde: ‘İnsanların düşündüklerini ve
duyduklarını bildirmek için kelimelerle veya işaretlerle yaptıkları anlaşma,
lisan, zeban’ olarak tanımlanır. Nitekim dil insanlar arası iletişimi sağlayan
en önemli araçtır. Peki dil gelişimi nasıl olur? Dil gelişimi; seslerin,
kelimelerin, sayıların, sembollerin kazanılması, saklanması ve dilin
kurallarına uygun olarak kullanılmasını içeren bir süreçtir. Dil gelişimi,
doğumdan itibaren başlar ve yaşam boyu devam eder. [1]
Dilin en
iyi ve en etkin şekilde küçük yaşlardan itibaren öğrenildiği yadsınamaz bir
gerçektir. Çocuk çevreyle iletişim sonucu ya bilişsel süreçlerle ya taklitle ya
da model alma gibi yollarla dil kazanımını elde eder. Bebekler ilk önce
ağlamayla iletişim kurarlar. İlk 3 ayda ağlama, öksürme, esneme dâhilinde ses
çıkarırlar. 2.5 ay ve 5 ay dönemleri arasında ise gülme gibi mimikler ve
jestler içerisinde bulunmaya başlarlar. Anlamlı ilk sözcüklerini on ikinci ay
döneminden sonra söylemeye başlarlar. Zamanla dil gelişimleri ilerler.
Gelişimleri bulundukları çevre koşulları, genetik yapıları, ailenin çocuğa
ilgisi gibi birçok benzeri faktörler sayesinde farklılık gösterir. Çocuklarda
2-3 yaş döneminde dil gelişimi çok hızlıdır. Çocuklar genellikle üç yaşına
geldiğinde yeterince doğru konuşma becerilerine sahip olur. Tam anlamıyla
Türkçenin söz dizilimine uygun olmasa da üç-dört sözcükten oluşan cümleler
kurabilir. 3-6 yaşlar arasında şekil ve renk kavramları gelişir. Çocuk bu
dönemde anadilin sözdizimine uygun cümleler kurmaya başlar. Zaman zaman birleşik cümle de kurabilir.
Ritmik sözlere, uyaklı söyleyişlere, sözcük oyunlarına ilgi duyar. Görünen
geçmiş zaman eklerini sıklıkla kullanır. Cümle kurmada şimdiki ve geniş zaman
çekimlerine başvurur. Kendini ifade etmede dış dünyayı tanımada ve duygularını
dışa vurmada dilin söyleyiş imkânlarını keşfetme çabası içindedir. Kendisine
söylenen hemen her şeyi anlar ve gelişen dil becerisiyle de kendisini ifade
edebilir. Özellikle sözel anlamda çok aktif bir düzeye ulaşmıştır. Bazı
kelimeleri yarım yarım kullansa da yakın çevresi tarafından ne söylediği
anlaşılmaktadır. Çok fazla soru sorduğu ve meraklı olduğu dönemler de bu yaş
dönemleridir.[2]
Bu
dönemde çocuğun çevresindeki bireyler çocukla ilgilenmeli ona değer
vermelidirler. Sorduğu sorulara anlayacağı türden cevap verip çocuğu
geçiştirmemek gerekir. Okul öncesi dönemdeki çocuk aileye bağlıdır. Bu dönem en
iyi şekilde geçirilmelidir.
Çocuğun
Gelişiminde Masal
Genellikle
halkın yarattığı, ağızdan ağıza, kuşaktan kuşağa sürüp gelen, çoğunlukla
olağanüstü durum ve olayları yine olağanüstü kahramanlara bağlayarak anlatan
halk hikâyelerine masal denir.[3]
Masal, nesirle söylenmiş, dinlik ve büyüklük inanışlardan ve törelerden
bağımsız, tamamıyla hayal ürünü, gerçekle ilgisiz ve anlattıklarına inandırmak
iddiası olmayan kısa bir anlatıdır.[4]
Masalların en önemli özelliği hayal ürünü olmasıdır. Eski zamanlardan günümüze
kadar insanoğlu yapamadıklarını hayalinde canlandırmış ve bunları masal altında
anlata gelmiştir. Masallar edebi bir tür olarak kabul edilir. Sadece çocuklar
için yazılmasalar bile günümüzde çocuk yazını kapsamında değerlendirilir.
Hiç
masal dinlemeden, hiç masal duymadan büyüyen çocuk var mıdır? Çocuklar bir
şekilde masalların büyülü dünyasıyla tanışmıştır. Anne-babaları anlatmasa bile bir yerden
duymuş ya da okumuşlardır. Tüm kültürlerde hiç kuşkusuz çocukların ilk
karşılaştıkları edebi tür masaldır.
Henüz okuma yazma bilmeyen okul öncesi çocukların duygu ve düşüncelerin
de masallar etkilidir. Masallar okul öncesi çocukların ve okula yeni başlayan
çocukların ilgisini çeker. Masalların içlerindeki olağanüstülükler anlatıma
fantastik unsurlar katar. Bu da çocuğun hayal dünyasının gelişiminde etkilidir.
Çocuk masal sayesinde insan tiplerini ve çeşitli karakterleri de tanır. Gizemli havası, serüven dolu fantastik olaylar
içermesi, çoğunlukla iyilerin kazanıp kötülerin yenilgiye uğratılması masalları
çocuklar için ilginç kılmaktadır. Başka bir deyişle masal, çocuğun dünyasına
yakın bir dünya sunmaktadır.[5] Masallar çocuğun iç dünyasını yansıtan en iyi
araçlardandır. Masal çocuğun yanındadır. Masal çocuk için bir ihtiyaçtır.[6]
Masalın
çocuklar için bir eğitim aracı olduğu bilinen bir gerçektir. Masal birçok
yönden çocuğun gelişimine katkı sağlar. Çocukların hayal gücünü geliştirir,
çocuğu hayata hazırlar, dinleme becerilerinin gelişimini sağlar, kelime
hazinesini geliştirir, iyi-kötünün farkına varmalarını sağlar.
Masallar, çocuğa anadilinin
nasıl kullanıldığını ilk öğreten, ona bu dilin türlü hünerlerini, kıvraklığını,
zenginliğini, inceliğini ilk gösteren, çocuğu kendi dilini konuşanlara
yaklaştıran duyguyu kazandıran temel unsurlardır.[7]
Çocuk dil bilgisi kurallarını anlatılan masallarla duyacak ve doğru cümle
yapılarını kullanmayı öğrenecektir. Masalların dil edinimine olan katkıları
üzerinde duran Yavuz, bunun önemine çarpıcı şu cümlesiyle; “Bir insana
anadilini; anlatımı ikilemeler, benzetmeler, uyaklar, deyimler, atasözleri vb.
gibi konuşma dilinin bütün incelikleriyle zenginleştirilmiş masallardan daha
iyi, sözlü veya yazılı hangi edebiyat ürünü öğretebilir ki?” der.[8]
Masallar, Türkçenin zengin anlatım
geleneğini çocuklara kazandıracak bir araç olarak değerlendirilir. Masallar
çocuğun dil gelişimine önemli katkı sağlar. Çocuğun küçük yaşlarda masalla
tanışması önemlidir. Aileler özellikle çocuklar uyumadan önce onlara masal
okumalı ya da anlatmalıdır. İyi niteliklerde seçilmiş masallar çocuğun hem
sosyal hem de bilişsel anlamda gelişmesine yardımcı olur. Örneğin; 2- 3 yaş
çocuğuna okunacak masallar temiz ve açık bir dille yazılmış olmalıdır. Kısa ve
basit cümlelerden oluşmalı, çocuğun anlayabileceği ve dinlerken sıkılmayacağı
bir öyküyü içermelidir. Bu yaş çocukları uzun olayları takip etme ve devamlılık
becerisini henüz geliştiremediklerinden okunacak öykü kısa sürede bitmeli ve
net bir sonuca ulaşmalıdır. [9]
Masal
okuyarak çocuğunuza özel bir zaman ayırmış olursunuz. Özellikle günümüz çağında
iş hayatı nedeniyle çocuklarına fazla zaman ayıramayan ebeveynler çocuklarına
okuyacakları masallar sayesinde çocukla iletişimleri gelişir. Özellikle
öğretmenler her akşam yatmadan önce okunan masalların çocukların dil
gelişiminde, çocuğun aile bireyleri ile olan iletişimlerinin güçlenmesinde
kendini ifade edebilmesinde çok önemli bir role sahip olduğunu dile
getirmişlerdir. [10]
Masallar,
çocuklar için vazgeçilmezdir. Çocuklar masal okumayı, ama daha ziyade
anlattırmayı çok severler. Çocukların gelişimleri üzerinde çok olumlu etkiler
yaratırlar. Çocuk eğitiminde masal; düş gücünün gelişmesine, düşünce ufkunun
açılmasına yardımcı olur. Kelime dağarcığını zenginleştirir ve kavram öğrenimini
hızlandırır. Bunlarla birlikte masallar, çocuğun merak duygusunu uyandırır,
yaratıcılığını hatta neden-sonuç ilişkisi kurma becerisini arttırır. Masallar,
çocuğun korkularını giderir. Özlemlerini dile getirir. Karşılaştıkları
güçlükleri kavramasına, çözüm bulmasına yardım eder. Kişiliğini geliştirir.
Masallar, çocukların çocukça sorunlarını küçümsemeyip onları ciddiye alır.
Onlara güven verir. Geleceğe olan umutlarını arttırır. [11]
Masal
okumak önemlidir ancak bu konuda dikkat edilmesi gereken bazı noktalar vardır.
Sadece ailenin uygun olduğunuz anlarda çocuğa masal okumaya çalışmak çok
yararlı sonuçlar sağlamaz. Masal okumayı bir alışkanlık haline getirmek
gerekir. Şu özelliklere dikkat etmek önemlidir. [12]
Çocuklara masal okurken
dikkat edilecek özellikler:
- Masal okumak için çocuğun
da hevesli olduğu anları seçmek
- Özellikle sakin ve
dinlemeye açık olduğu zamanları doğru saptamak
- Öykünün içeriğini iyi
bilmek ve şiddet ya da korku ögeleri içermediğine dikkat etmek.
- Yaşına ve kişiliğine uygun
kitaplar ve hikâyeler seçmek
- Anlatılan öyküye bedensel
ve sözel olarak katılmak
- Çocuğun da masala
katılımını sağlamak amacıyla konuyla ilgili sorular sormak
- Doğru ses tonu ve mimikler
kullanmak
- Öykü bittikten sonra
karşılıklı olarak ne anlattığı üzerine sohbet etmek
Masalların hepimizin
çocukluğunda izler bırakmış olduğu unutulmamalıdır.
Çocuk ve masal neredeyse
özdeş iki kavram gibidir. Kazandırmak istediğiniz pek çok değeri çocuklarınıza
bu yolla vermeniz daha kolaydır.
Sonuç
Dil
hayatımızda büyük öneme sahip bir iletişim unsurudur. Önemli bir
rahatsızlığımız olmadığı müddetçe herkes iyi ya da kötü karşısındakiyle dil ile
etkileşime geçmektedir. Ama herkes etkili ve sağlıklı bir iletişim
kuramamaktadır, iletişim kurmakta zorlanmaktadır. Bu konuda asıl önemli olan ne
söylediğimizden çok neyi nasıl söylediğimizdir. Örneğin ağaç yaş iken eğilir
demekle çocuklar küçüklükten eğitilir demek anlamları aynı olmasına rağmen
etkileri açısından farklılıklar yaratır. Düşüncemizi karşımızdakilere
aktarırken, atasözlerinden deyimlerden
yararlanmak konuşmamıza zenginlik katar, anlatım tatlılığı verir, akılda
tutulmasını kolaylaştırır. Bu konuda masalların önemi ortaya çıkmaktadır.
Masallar içerisinde olağanüstülükleri barındırması yanında çeşitli atasözleri,
deyimler, tekerlemeler gibi halk kültüründeki birçok unsura yer verir. Küçük
yaşlarda masalla tanışmak hayal gücümüze katkı sağladığı gibi dil gelişimize de
katkıda bulunacaktır. Çocukların ilk
tanıştığı eser olması konusunda da önem taşır masallar. Daha henüz konuşmayı
sökmüş çocuk dillin inceliklerini masallardaki anlatım tarzından öğrenir.
Masallar dilin bütün olanaklarını kullanarak oluşturulmuş yüzyıllardan beri
süregelen sözlü halk ürünüdür. Bir çocuğun anadilini öğrenmesinde en etkin
araçtır. Sonuç olarak masallar çocuğun gelişimine birçok yönden katkı sağlar.
Çocukların daha iyi ve sağlıklı birer birey olmaları için ebeveynler ve
öğretmenler çocuğu masalla tanıştırmalıdır, onları okumaya teşvik etmelidir.
KAYNAKÇA
https://www.doktorsitesi.com/makale/masallar-ve-cocuklar
24-12-2015
http://katkisizsevgi.com/masallar-cocuklar-ve-biz/24-12-2015
http://www.tebd.gazi.edu.tr/index.php/tebd/article/viewFile/81/69 24-12-2015
http://www.benimmasalim.com/sayfalar-65/kisiye-ozel-masal-kitaplari.php24-12-2015
http://www.cocukvegenc.com/icerikdetay-87/cocuk-psikolojik-gelisimindemasalinonemi.html
24-12-2015
http://www.millifolklor.com/tr/sayfalar/89/22_.pdf 24-12-2015
http://www.hurriyetaile.com/cocuk/cocuk-gelisimi/tekerlemeler-beyni-gelistiriyor_20772.html
25aralık 2015
http://www.hurriyetaile.com/cocuk/cocuk-gelisimi/cocugunuzun-dil-gelisimini-hizlandirin_15188.html25-12-2015
http://okuloncesietkinlikler.blogcu.com/cocuk-gelisimi-ve-egitiminde-ailenin-rolu/636159
23-12-2015
http://www.ayk.gov.trwp-content/uploads/2015/01/Celkan-Gül-Çocuk-Edebiyatı’nın-Dil-Eğitimi-Ve-Öğretimi-Açısından-Ön.Pdf
23.12.2015
http://pedagojidernegi.com/2012/06/23/cocugun-dil-gelisimi/
23-12-2015http://www.xn--edebiyatgretmeni-twb.net/dilin-insan-ve-toplum-hayatindaki-yeri-ve-onemi.htm01-10-2015
Editör Tacettin Şimşek
–yazarlar: Ali Fuat Arıcı-M.A. Arslan-Halit Karatay-M.Z.
Stabler-T.Şimşek-s.Ungan-Y.M.Yakar-S.U.Yurt, Kurumdan Uygulamaya Çocuk
Edebiyatı, Ankara, grafiker yayınları,2012
[1] http://pedagojidernegi.com/2012/06/23/cocugun-dil-gelisimi/23-12-2015
[2] Editör
Tacettin Şimşek –yazarlar: Ali Fuat Arıcı-M.A. Arslan-Halit Karatay-M.Z.
Stabler-T.Şimşek-s.Ungan-Y.M.Yakar-S.U.Yurt, Kurumdan Uygulamaya Çocuk
Edebiyatı, Ankara, grafiker yayınları,2012 ss35-36
[3] http://www.turkedebiyati.org/yazi_turleri/masal.html24-12-2015
[4] Esra
Lüle Mert’’ Anadili Eğitimi - Öğretimi Sürecinde Çocuk Yazını Ürünlerinden
Yararlanma ve Masal Türüne Yönelik Bazı Belirlemeler’’ Pamukkale Üniversitesi
Eğitim Fakültesi Dergisi,2012
[5] Selahattin
Dilidüzgün, Çağdaş Çocuk Yazını, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 1996, s.31.
[6] http://katkisizsevgi.com/masallar-cocuklar-ve-biz/Yrd.
Doç. Dr. Mustafa ŞAHİN’’ masalların çocuk gelişimine etkilerinin öğretmen
görüşleri açısından incelenmesi’’Millî Folklor, 2011
[7] Yrd.
Doç. Dr. Mustafa ŞAHİN’’Masalların Çocuk Gelişimine Etkilerinin Öğretmen Görüşü
Açısından İncelenmesi’’Milli Folklor,2011
[8] Halit
Karatay’’Dil Edinimi Ve Değer Öğretimi Sürecinde Masalın Önemi Ve İşlevi’’Türk
Eğitim Bilimleri Dergisi Yaz 2007ss 10
[9] Editör
Tacettin Şimşek –yazarlar: Ali Fuat Arıcı-M.A. Arslan-Halit Karatay-M.Z.
Stabler-T.Şimşek-s.Ungan-Y.M.Yakar-S.U.Yurt, Kurumdan Uygulamaya Çocuk Edebiyatı,
Ankara, grafiker yayınları,2012 ss35-36
[10] http://www.millifolklor.com/tr/sayfalar/89/22_.pdf
24-12-2015
[11] http://www.benimmasalim.com/sayfalar-118/masal-kitaplari.php24.12.2015
[12] https://www.doktorsitesi.com/makale/masallar-ve-cocuklar
24.12.2015
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder