KİTABIN ADI:
Öğretmen Olmak Bir Can’a Dokunmak
KİTABIN
YAZARLARI: Doğan CÜCELOĞLU-İrfan ERDOĞAN
BASIM YILI:
Ağustos 2014 (7.Baskı)
YAYINEVİ: Final
Kültür Sanat Yayınları
SAYFA SAYISI: 205
Sayfa
SEDA GÜNEŞ
TÜRKÇE
ÖĞRETMENLİĞİ 2/A
KİTABIN BÖLÜMLERİNİN ÖZETİ
1.Eğitim ve Öğretmen
İlk bölümde yazarlarımız “Öğretmen kimdir, nedir?’’ sorusunu
irdeliyorlar. Eğitimin, özellikle ders kitapları, öğretim araç gereçleri ve
yönetim tarzları üzerinden iyileştirilmeye çalışılmasının, öğretmenin
eğitimdeki yeri ve rolünü gölgelediğine vurgu yapıyorlar.
2.Öğretmen Olmak
Öğretmenlik mesleğinin tarihi hakkında kısaca bilgi veriliyor. Öğretmen
kılavuz kitaplarının öğretmenleri kısıtladığından bahsediliyor. “Öğretmenlik
yapan, öğretmen-öğrenci ilişkisi kurar; bundan başka da bir şey bilmez.
Öğretmen olan ise öğrencisiyle insan-insan ilişkisi kurar.”
3.Kim Öğretmen Olabilir? Bir İkilem
Öğretmen olmanın kolay bir şey olmadığı vurgulanarak hiçbir meslek
dalında yer edinemeyenlere bari öğretmen olsaymış demenin yanlışlığından
bahsediliyor.
4.Eğitimde Çerçeve
Bir çerçeveye dayandığı takdirde eğitimin, daha iyi uygulanabileceğini
söyleyip Köy Enstitüleri ve Öğretmen Okulları’ndan bahsederek geçmişten
günümüze eğitimin kurumsal çerçevelerini anlatıyorlar.
5.Ev, Aile, Mahalle
Burada rol model olarak İhsan Öğretmen ele alınmış. Öğretmenlerin
okullarına uzak yerlerde oturmaları sonucu oluşan sorunlara değinilmiş. Sayfa
54’te: “Günümüzde ise zamanının çoğunu
yollarda geçirerek vardığın bir okulda sadece öğretmenlik yapılabilir.”
6.Çevre ve Topluluk
Ülkemizdeki eğitimin çerçeve ve çevreden yoksun olduğunu belirtmek
istemişler ve bunu okunan kitaplardan yola çıkarak etki yaratan ortak bir ismin
olup olmadığını açıklamaya çalışmışlardır.
7.Öğretmen-Öğrenci Bağlamı
Öğretmen-öğrenci ilişkisi iki tür
bağlam içinde oluşur. Birinci tür ilişki bağlamında öğretmen; bilen, güçlü,
mükemmel, yönlendiren, itiraz edilmez, korkulan ve itaat edilen kişidir.
Öğrenci eksik ve itaat edendir. İkinci türde ise öğretmen ve öğrenci öğrenme
yolculuğuna beraber çıkarlar. Birinci tür her zaman görmezden gelinmelidir.
8.Varoluş, Bilgi, Davranış ve Estetik:
Yaşamın Dört Temel Alanı
Bu bölümde yaşamın dört temel alanından bahsedilmiştir. İnsanın
öncelikli temel alanı varoluştur. Varoluş, bilgi ile anlamlandırılır ve davranış ile
şekillendirilir, estetik ile de öznelliğimizi hatırlatır.
9.Denge
Öğretmen kendisini bilen öğrencisini de bilmeyen kişi olarak görürse
olmaz. Bu iki uç durum arasında denge olmalıdır. Öğretmen kendisini öğrenmeye
devam eden kişi olarak görmeli ve kendisini öğrencilerle birlikte öğrenmeye
açarak dengeyi kurmalıdır.
10.Kendinden Hareket Etmek
Doğan Cüceloğlu çok sevdiği hocası Cahit Okurer ile yaşadığı bir anısını
paylaşmıştır ve çokta manidardır. Kişinin kendisini tanıyıp, kendinden hareket
ederek başkalarına ulaşması gerektiği vurgulanmıştır.
11.Tanık Olmak
Kitabın
en can alıcı yeri.Zira burada öğretmenlerin öğrencilerin özel anlarına tanık
olması konu ediliyor. Hakan’ın “Büyük Gemi Geçiyor” isimli hikayesi var. Bu
hikayeyi okurken resmen içim acıdı. Kesinlikle okumalısınız. Tanık olmamız,
çevremizde olup bitenlere dikkat etmemizde fayda var çünkü bizim için önemsiz
görülenler çocuklarımız için değerli olabilir.
12.Bilim İnsanı Olarak Öğretmen
Bu bölümde lisansüstü eğitimlerden bahsedilmiş. Sayfa 109’da: “Öğretmen olan kimse, tıpkı bilim insanı gibi
kendi alanında etkin gözlemler yapabilir ve olumlu yöndeki bir değişimi tetikleyebilir.”
13.Değerler
Değerler konusunda öğretmenlikte yer alması gereken 13 değer ele
alınmış. Bunların arasında sevgi, güven, hizmet etme bilinci gibi değerler var.
14.Öğretmenin Hazırlığı ve Gelişmesi
Öğretmenlerin derse girmeden önce yapması gereken hazırlıklardan
bahsedilmiş. Hazırlığın bir amaç değil araç olarak görülmesi gerektiği
vurgulanmıştır. Hazırlığı araç olarak gören kazanır. Öğretmenlik yapan “yüz”
merkezlidir. Öğretmen olan ise “can” merkezlidir.
15.Dört Temel Gereksinme
Her insan gibi öğretmenin de dört grup gereksinmesi olduğunu belirterek
bunların cep, akıl, gönül ve büyük resim bilinci olduğunu söylemişlerdir. Büyük
resim bilincindeki insanda gönül zenginliği vardır herkesle iyi geçinmeyi
bilir, dosttur. Cebindeki dengeli harcayarak herkese yetmeye çalışır
cebindekini paylaştığı gibi aklını da paylaşır.
16.Filozof Öğretmen
Burada öğretmenlik konusuna felsefi bir bakış atılmıştır. Filozof
öğretmen, sadece pencerenin camına bakmaz, aynı zamanda camdan dışarı da bakar
ya da aynı şekilde, sadece camdan dışarı bakmaz, cama da bakar.
17.Sınıfta Olmak
Bu başlık altında öğretmenin sadece öğreten durumunda değilde bir mentor
ve bir yaşam koçu olması gerektiği konuşulmuştur.
18.Öğretmenler Odası ve Öğretmen
Dersliği
Öğretmenler odasının öneminden söz edilerek öğretmenlerin bu odada kendi
aralarında yaşadıklarına verdikleri tepkiler, konuştukları konulara değinerek,
bu odadan çıkacak sonuçların bir toplumu etkileyeceği söylenmiştir.
19.Öğretmenin Tanıklığı
Kenan adında bir gencin sıkıntıları ve buna tepki veren üç tip
öğretmenden bahsediliyor: Korku kültürünün öğretmeni, öğrencisine ilgisiz
öğretmen, öğrencisine sevgi ve saygılı öğretmen. Burada yer alan örnek
gerçekten çok güzel okuyarak kendinizi tanıyabilirsiniz.
20.Öğretmen Olmaya Hazırlanmak
Öğretmenlerin liderlik özellikleri taşıdıklarından söz etmişler, kendi
kendini yetiştirmesi gerektiğini ve öğretmenin öğrencilerine isimleriyle hitap
etmesi gerektiğini, öğretmenlerin okuması gereken kitapları belirtmişlerdir.
21.Öğretmenler İçin Çağımızın Özgürleşme
Sorunu
Öğretmen Çalışma Kitabı gibi kaynakların öğretmenleri kısıtladığından
dem vuruluyor. Öğretmenlerde “sen
bilinci” değil de “ben bilinci” olması gerektiği vurgulanıyor. Ezberci sisteme karşı tutum sergileniyor.
22.Neler Konuştuk?
Kitabın son kısmı ve özet niteliğindedir. Kitabın tamamını baştan sona
özet şeklinde geçiyor.
SONUÇ
Doğan Cüceloğlu ve İrfan Erdoğan bu kitapta genç fidanlara can suyu olan
öğretmenlerimizi konuştular. Bu kitap sadece öğretmenler okusun diye asla
sınırlandırılmaz aksine herkesin kendinden bir şeyler bulup kendini
geliştireceği bir kitaptır. Aslında öğretmen üzerinden bir birey ele alınarak
hayatın şekillendirilmesi yapılmıştır.
Bu kitap, eğitim fakültesi öğrencileri için adeta altın kurallar kitabı,
öğretmenler için yardım alabilecekleri bir rehber ve evladının ilk öğretmeni
olan anne-babalar içinde “Şimdi Ne Yapmalıyım?” sorusuna güzel bir cevaptır.
Öğretmen Olmak Bir Can’a Dokunmak, sadece okulda değil, yaşamın her alanında,
herkese esin kaynağı olmak isteyenlere yoldaştır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder