7 Ocak 2016 Perşembe

KİTABIN ADI: Öğretmen Olmak Bir Can’a Dokunmak
KİTABIN YAZARLARI: Doğan CÜCELOĞLU-İrfan ERDOĞAN
BASIM YILI: Ağustos 2014 (7.Baskı)
YAYINEVİ: Final Kültür Sanat Yayınları
SAYFA SAYISI: 205 Sayfa

SEDA GÜNEŞ
TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ 2/A

KİTABIN BÖLÜMLERİNİN ÖZETİ

1.Eğitim ve Öğretmen
    İlk bölümde yazarlarımız “Öğretmen kimdir, nedir?’’ sorusunu irdeliyorlar. Eğitimin, özellikle ders kitapları, öğretim araç gereçleri ve yönetim tarzları üzerinden iyileştirilmeye çalışılmasının, öğretmenin eğitimdeki yeri ve rolünü gölgelediğine vurgu yapıyorlar.
2.Öğretmen Olmak
    Öğretmenlik mesleğinin tarihi hakkında kısaca bilgi veriliyor. Öğretmen kılavuz kitaplarının öğretmenleri kısıtladığından bahsediliyor. “Öğretmenlik yapan, öğretmen-öğrenci ilişkisi kurar; bundan başka da bir şey bilmez. Öğretmen olan ise öğrencisiyle insan-insan ilişkisi kurar.”
3.Kim Öğretmen Olabilir? Bir İkilem
    Öğretmen olmanın kolay bir şey olmadığı vurgulanarak hiçbir meslek dalında yer edinemeyenlere bari öğretmen olsaymış demenin yanlışlığından bahsediliyor.
4.Eğitimde Çerçeve
    Bir çerçeveye dayandığı takdirde eğitimin, daha iyi uygulanabileceğini söyleyip Köy Enstitüleri ve Öğretmen Okulları’ndan bahsederek geçmişten günümüze eğitimin kurumsal çerçevelerini anlatıyorlar.
5.Ev, Aile, Mahalle
    Burada rol model olarak İhsan Öğretmen ele alınmış. Öğretmenlerin okullarına uzak yerlerde oturmaları sonucu oluşan sorunlara değinilmiş. Sayfa 54’te: “Günümüzde ise zamanının çoğunu yollarda geçirerek vardığın bir okulda sadece öğretmenlik yapılabilir.
6.Çevre ve Topluluk
    Ülkemizdeki eğitimin çerçeve ve çevreden yoksun olduğunu belirtmek istemişler ve bunu okunan kitaplardan yola çıkarak etki yaratan ortak bir ismin olup olmadığını açıklamaya çalışmışlardır.
7.Öğretmen-Öğrenci Bağlamı
    Öğretmen-öğrenci ilişkisi iki tür bağlam içinde oluşur. Birinci tür ilişki bağlamında öğretmen; bilen, güçlü, mükemmel, yönlendiren, itiraz edilmez, korkulan ve itaat edilen kişidir. Öğrenci eksik ve itaat edendir. İkinci türde ise öğretmen ve öğrenci öğrenme yolculuğuna beraber çıkarlar. Birinci tür her zaman görmezden gelinmelidir.
8.Varoluş, Bilgi, Davranış ve Estetik: Yaşamın Dört Temel Alanı
    Bu bölümde yaşamın dört temel alanından bahsedilmiştir. İnsanın öncelikli temel alanı varoluştur. Varoluş,  bilgi ile anlamlandırılır ve davranış ile şekillendirilir, estetik ile de öznelliğimizi hatırlatır.
9.Denge
    Öğretmen kendisini bilen öğrencisini de bilmeyen kişi olarak görürse olmaz. Bu iki uç durum arasında denge olmalıdır. Öğretmen kendisini öğrenmeye devam eden kişi olarak görmeli ve kendisini öğrencilerle birlikte öğrenmeye açarak dengeyi kurmalıdır.
10.Kendinden Hareket Etmek
    Doğan Cüceloğlu çok sevdiği hocası Cahit Okurer ile yaşadığı bir anısını paylaşmıştır ve çokta manidardır. Kişinin kendisini tanıyıp, kendinden hareket ederek başkalarına ulaşması gerektiği vurgulanmıştır.
11.Tanık Olmak
  Kitabın en can alıcı yeri.Zira burada öğretmenlerin öğrencilerin özel anlarına tanık olması konu ediliyor. Hakan’ın “Büyük Gemi Geçiyor” isimli hikayesi var. Bu hikayeyi okurken resmen içim acıdı. Kesinlikle okumalısınız. Tanık olmamız, çevremizde olup bitenlere dikkat etmemizde fayda var çünkü bizim için önemsiz görülenler çocuklarımız için değerli olabilir.
12.Bilim İnsanı Olarak Öğretmen
    Bu bölümde lisansüstü eğitimlerden bahsedilmiş. Sayfa 109’da: “Öğretmen olan kimse, tıpkı bilim insanı gibi kendi alanında etkin gözlemler yapabilir ve olumlu yöndeki bir değişimi tetikleyebilir.
13.Değerler
    Değerler konusunda öğretmenlikte yer alması gereken 13 değer ele alınmış. Bunların arasında sevgi, güven, hizmet etme bilinci gibi değerler var.
14.Öğretmenin Hazırlığı ve Gelişmesi
    Öğretmenlerin derse girmeden önce yapması gereken hazırlıklardan bahsedilmiş. Hazırlığın bir amaç değil araç olarak görülmesi gerektiği vurgulanmıştır. Hazırlığı araç olarak gören kazanır. Öğretmenlik yapan “yüz” merkezlidir. Öğretmen olan ise “can” merkezlidir.
15.Dört Temel Gereksinme
    Her insan gibi öğretmenin de dört grup gereksinmesi olduğunu belirterek bunların cep, akıl, gönül ve büyük resim bilinci olduğunu söylemişlerdir. Büyük resim bilincindeki insanda gönül zenginliği vardır herkesle iyi geçinmeyi bilir, dosttur. Cebindeki dengeli harcayarak herkese yetmeye çalışır cebindekini paylaştığı gibi aklını da paylaşır.
16.Filozof Öğretmen
    Burada öğretmenlik konusuna felsefi bir bakış atılmıştır. Filozof öğretmen, sadece pencerenin camına bakmaz, aynı zamanda camdan dışarı da bakar ya da aynı şekilde, sadece camdan dışarı bakmaz, cama da bakar.
17.Sınıfta Olmak
    Bu başlık altında öğretmenin sadece öğreten durumunda değilde bir mentor ve bir yaşam koçu olması gerektiği konuşulmuştur.
18.Öğretmenler Odası ve Öğretmen Dersliği
    Öğretmenler odasının öneminden söz edilerek öğretmenlerin bu odada kendi aralarında yaşadıklarına verdikleri tepkiler, konuştukları konulara değinerek, bu odadan çıkacak sonuçların bir toplumu etkileyeceği söylenmiştir.
19.Öğretmenin Tanıklığı
    Kenan adında bir gencin sıkıntıları ve buna tepki veren üç tip öğretmenden bahsediliyor: Korku kültürünün öğretmeni, öğrencisine ilgisiz öğretmen, öğrencisine sevgi ve saygılı öğretmen. Burada yer alan örnek gerçekten çok güzel okuyarak kendinizi tanıyabilirsiniz.
20.Öğretmen Olmaya Hazırlanmak
    Öğretmenlerin liderlik özellikleri taşıdıklarından söz etmişler, kendi kendini yetiştirmesi gerektiğini ve öğretmenin öğrencilerine isimleriyle hitap etmesi gerektiğini, öğretmenlerin okuması gereken kitapları belirtmişlerdir.
21.Öğretmenler İçin Çağımızın Özgürleşme Sorunu
    Öğretmen Çalışma Kitabı gibi kaynakların öğretmenleri kısıtladığından dem vuruluyor. Öğretmenlerde  “sen bilinci” değil de “ben bilinci” olması gerektiği vurgulanıyor.  Ezberci sisteme karşı tutum sergileniyor.
22.Neler Konuştuk?
    Kitabın son kısmı ve özet niteliğindedir. Kitabın tamamını baştan sona özet şeklinde geçiyor.

SONUÇ
   
Doğan Cüceloğlu ve İrfan Erdoğan bu kitapta genç fidanlara can suyu olan öğretmenlerimizi konuştular. Bu kitap sadece öğretmenler okusun diye asla sınırlandırılmaz aksine herkesin kendinden bir şeyler bulup kendini geliştireceği bir kitaptır. Aslında öğretmen üzerinden bir birey ele alınarak hayatın şekillendirilmesi yapılmıştır.
    Bu kitap, eğitim fakültesi öğrencileri için adeta altın kurallar kitabı, öğretmenler için yardım alabilecekleri bir rehber ve evladının ilk öğretmeni olan anne-babalar içinde “Şimdi Ne Yapmalıyım?” sorusuna güzel bir cevaptır. Öğretmen Olmak Bir Can’a Dokunmak, sadece okulda değil, yaşamın her alanında, herkese esin kaynağı olmak isteyenlere yoldaştır.
   
    
  


 



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder